Madrid & Barcelona

Assalamualaikum



Real Madrid sekarang sudah meninggalkan Barcelona sebanyak 6 mata. Pada perlawanan semalam (26/11/11) Madrid telah menang ke atas Atletico Madrid dengan 4-1 di gelanggang sendiri manakala Barcelona pula kalah dengan pasukan 'underdog' sebanyak 1-0 di gelanggang lawan. Real Madrid sekarang di puncak liga meninggalkan pasukan juara bertahan sebanyak enam mata dan pada 10 Desember ini mereka akan bertembung di Santiago Bernabeu pada pukul 21.00 p.m (waktu Malaysia 4.00 a.m).

'EL CLASICO'



Pada pertemuan tahun lepas Real dibelasah Barcelona sebanyak 5-0. Perlawanan kedua mereka pula di Copa del Rey dengan menyaksikan Real sebagai juara menewaskan Barcelona 1-0 pada masa tambahan. Di Liga Juara-juara Eropah pula mereka bertembung pada separuh akhir , aksi separuh akhir pertama Real tewas di gelanggang lawan sebanyak 2-0 dan pada separuh akhir kedua mereka seri dengan keputusan 1-1. Ini bermakna mereka bertemu sebanyak 4 kali pada musim 2010/2011.



Pertemuan kedua pasukan gergasi Sepanyol dan Eropah diberi nama 'El Clasico'. Pertemuan mereka banyak memberi tumpuan seluruh peminat bolasepak. Dengan adanya ramai bintang seperti Cristiano Ronaldo, Messi , Kaka dan ramai lagi. Tetapi pada pertemuan 'el clasico' ini kemenangan banyak berpihak kepada pasukan Barcelona dan kali terakhir Real Madrid menang ke atas Barcelona adalah pada tahun 2008. Tetapi pada musim ini (2011/2012) kedua pasukan semakin menunjukkan permainan yang cantik dan semangat kerjasama dalam pasukan. Dua kelab Sepanyol yang MENGGEGAR DUNIA!

p/s : ayat aku memang power-power kan? hihihihihi , ohhh yee! Jangan lupa follow blog aku ! :D
SEKIAN TERIMA KASIH


POSTED BY
POSTED IN ,
DISCUSSION